FANDOM

Oona Eila Marjaana Kiviranta on Anni Wepplingin, Linnea Lindströmin, Wilhelmiina Sepän ja Sara Lohinivan esittämä hahmo Salatuissa elämissä. Oonan ensiesiintyminen tapahtui jaksossa Kari ja Laura kokevat elämän ihmeen, ja viimeinen esiintyminen elokuvassa Nightmare 2 – painajainen jatkuu.

Oona on Kari Taalasmaan ja Laura Kivirannan tytär. Hänellä on Sauli-niminen velipuoli. Hän muutti samaan rappuun, jossa myös hänen isoisänsä Seppo asuu. Nuorempana Oona oli ainakin hetkellisesti kiinnostunut hevosista, ja vanhempana häntä kiinnostivat japanilainen kulttuuri sekä manga. Oonalla on rastatukka ja persoonallinen tyyli.

Oonan lapsuus Muokkaa

Oona syntyi jaksossa 785. Oona oli sarjassa hetken vauvana, mutta sitten kasvoi n. 3-5 vuotiaaksi tytöksi. Isä Kari ja äiti Laura olivat hänelle tärkeitä. Myös vaari Seppo oli Oonalle tärkeä. Oona joutui jo pienenä pelkäämään äitinsä miesystävää Aaroa. Oona oli iloinen ja vilkas lapsi. Hänen paras ystävänsä oli jo lapsena naapurin Niko Vainio. Lapsena Oona ampui Aaron aseella Jenniä jakso 1085. Hän myös tippui hissikuiluun ja joutui sairaalaan.

Oonan teini-ikä Muokkaa

Oona oli hetken poissa sarjasta, mutta palasi teininä takaisin vuonna 2007. Hänellä oli rastat ja hän harrasti japanilaista kulttuuria. Niko Vainio oli edelleen hänen parhaita ystäviään, mutta hän ystävystyi myös Sofian, Pepin, Joonatanin ja Miron kanssa. Oonan äiti Laura alkoi osoittaa hulluuden merkkejä ja hän joutui mielisairaalaan. Isänsä kanssa hänellä on hyvät välit, samoin Sepon. Hän alkoi seurustella ensin Joonatanin ja myöhemmin Miron kanssa, meni jopa kihloihin ja asui yhdessä Miron kanssa, mutta lopulta suhde kariutui pettämisiin ja Oona muutti isänsä Karin ja hänen naisystävänsä Nooran sekä Nooran adoptiopojan Benjaminin kanssa Keniaan.

Oona aikuisena (elokuvassa) Muokkaa

Vuonna 2012 ilmestyi Nightmare - Painajainen merellä-leffa, jossa esiintyivät myös Oona ja Miro. He tapasivat sattumalta risteilyllä, kokivat kovia ja leffan loppu antaa ymmärtää, että he palasivat yhteen. Aikuisemmalla Oonalla on vaaleat hiukset, rastat on leikattu pois, ja naisellisempi tyyli. Elokuvan jatko-osassa Nightmare 2 - painajainen jatkuu vuonna 2014 Miro kosi Oonaa, johon Oona suostui. Oona ja Miro kertoivat Karille myös Oonan odottavan lasta.

Rakkauselämä Muokkaa

JoonatanMuokkaa

Joonatan Sievinen jätti Sofia Salinin Oonan takia. Oona ja Joonatan olivat pahasti riidoissa suhteen loppupuolella. Naapurissa asuva Miro Holm pahensi tahallaan riitoja entisestään. Lopulta Oona ja Joonatan erosivat.

MiroMuokkaa

Oonan ja Miro Holmin välit olivat aluksi huonot. He riitelivät lähes aina. Miro kiusasi Oonan silloista poikaystävää Joonatania, mistä Oona oli vihainen. Oonan ja Miron välit viilenivät entisestään, kunnes Miro kertoi Oonalle pitävänsä hänestä. Miro ja Oona alkoivat seurustella ja myöhemmin muuttivat Salla Mattilan luokse asumaan ja menivät kihloihin.

Japanista Suomeen tullut vaihto-oppilas Noa Okada vei Oonan majatalo Amandaan syömään. Isabella Holm antoi tietoisesti heille alkoholipitoista kuohuviiniä vaikka nämä olivat pyytäneet alkoholitonta. Oona suuteli humalassa Noaa, minkä seurauksena hän lähti veljensä Saulin luokse Australiaan selvittämään tunteitaan. Oonan ollessa Australiassa, Peppi Puolakka kertoi vahingossa Mirolle, että se oli oikeasti Oona joka suuteli Noaa eikä päinvastoin. Oona suuttui ja katkaisi välinsä Peppiin. Miro päätti jättää Oonan ja päätyi sänkyyn Pepin kanssa.

Pepin ja Miron yhden illan jutun seurauksena Peppi tuli raskaaksi. Peppi päätti aluksi pitää lapsen, mutta päätyi lopulta tekemään abortin. Oona järkyttyi Isabellan kertoessa totuuden. Hän jätti Miron eikä hyväksynyt Pepin anteeksipyyntöä. Rakastavaiset eivät meinanneet saada välejään selvitettyä. Oona päätti lähteä isänsä, äitipuolensa Noora Aution sekä tämän adoptiolapsen Benjamin Aution kanssa Keniaan. Miro päätti lähteä isänsä Jarkko Peltosen ja tämän miesystävän Jani Jääskeläisen perässä Ranskaan. Oona ja Miro tapasivat lentokentällä ja sopivat riitansa. Siitä huolimatta molemmat lähtivat omiin suuntiinsa.

Miro ja Oona tapasivat pitkän tauon jälkeen Pepin ja Sergein hääristeilyllä. Risteilyn aikana vanhat tunteet lämpenivät, ja risteilyllä päätteeksi pari palasi takaisin yhteen.

Kulissien takaaMuokkaa

Oonaa esitti vuosina 2003-2004 Linnea Lindström ja Anni Weppling. Vuodesta 2004 vuoteen 2006 Oonaa esitti Wilhelmiina Seppä ja vuodesta 2007 vuoteen 2010 Sara Lohiniva.